Přeskočit na obsah

Gravel vás nadchne. Nový zážitek z cyklistiky, který stojí za to

Jedinečnost gravelu

Ta otázka se nabízí. K čemu potřebuji gravel, když mám k dispozici treking, který naprosto uspokojí požadavky pro jízdu na silnici i v terénu? Existuje hned několik rozdílů, které z gravelu činí stroj, jenž opravdu stojí za to vyzkoušet. A začněme hned tím možná nejvýznamnějším.
Gravel vznikl jako kombinace silničního kola s bikem, který se dokáže popasovat jak se silnicí, tak těžším terénem, čili crossovým kolem. Díky tomu budete mít k dispozici stroj, který vám nabídne ideální kompromis pro rychlou jízdu na silnici a zároveň výbornou přilnavost k těžkému terénu.

Další plus. Běžný gravel má pláště o šířce 40 milimetrů, rám je ale konstruovaný tak, aby umožnil jejich náhradu na kola různé šířky podle vašeho výběru daného terénem i stylem jízdy. Pokud tedy víte, že vás čeká náročnější štreka, není problém využít širší variantu, která zajistí lepší přilnavost a stabilitu. A naopak.


A další specifika. Gravel má oproti silničním kolům kratší rám, představce i hlavovou trubku. Díky těmto vlastnostem je posed mnohem více vzpřímený a tím pádem i pohodlnější, než je tomu u silničního biku.
S tím souvisí i řídítka, která jsou u gravelu zahnutá směrem ven, čímž získáte v terénu mnohem větší kontrolu nad jízdou. Navíc díky beranům můžete častěji měnit pozici a výrazně tak zvýšit rychlost i komfort z jízdy.
Na gravelech najdete stejně jako u silniček výhradně hydraulické kotoučové brzdy, které vám zajistí bezpečnost a rychlou reakci za mokra i v těžkém terénu. Zároveň umožňují velmi jednoduchou výměnu různých velikostí plášťů.

Rychlost a stabilita

Pokud milujete rychlost a vaše cyklistické srdce není spokojeno, dokud za sebou nemáte pořádnou porci kilometrů, ale zároveň nechcete vsadit na ryze silniční kolo, pak si gravel zamilujete. Hlavní výhoda? Pokud budete kilometry ukrajovat především na silnici a v lehčím terénu, tak s gravelem budete absolutními vítězi. Zatímco na silničním kole budete nuceni v určitých techničtějších pasážích brzdit, na gravelu vám nic takového nehrozí. A naopak díky vlastnostem, které jsme popsali, budete rychlejší jak oproti horskému, tak i tretingovému biku. Zároveň se nemusíte bát ani náročnějšího terénu, výborná přilnavost, vzpřímenější a pohodlnější posed vám dodá potřebnou jistotu i na technických pasážích.

Daň za univerzálnost


Rozhodli jste se dát gravelu šanci? Pokud ano, rozhodně nebudete litovat. Gravel poskytne ideální kompromis pro ty, kteří milují rychlou jízdu po silnicích, ale zároveň nechtějí být vázáni výhradně na dokonalý povrch zpevněné vozovky. Vždy je třeba si ale uvědomit, že gravel nikdy nemůže nahradit kolo určené výhradně na silnice či naopak do terénu. Pokud budete poměřovat síly s podobně fyzicky vybavenými jedinci na asfaltu, kteří vyrazí do akce s klasickou silničkou, i s jinak výborně vybaveným gravelem nebudete mít šanci. A to samé platí i o těžkém terénu. Ale pamatujte: Tam, kde projedete se silničkou, se dostanete i s gravelem. Opačně to však neplatí.

A cena? Rozpětí je velmi široké. Kvalitní gravel seženete už na hranici 25 tisíc korun, bez problémů se však můžete dostat i k hodnotě pětkrát vyšší.

©  2024 Petr Čech Sport, a.s., všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno v Beneš & Michl